Overgangstentamen Muziektheater Klassiek
De voorstelling glitter zonder glamour gaat over een vrouw die graag zangeres had willen worden, maar het leven liep anders dan gepland... Inmiddels drie kinderen verder en met een echtgenoot die zich alleen met de opvoeding lijkt te bemoeien als het om leuke dingen gaat, en allemaal zijn ze nergens te bekennen als de vaatwasser uitgeruimd moet worden en niemand weet ook hoe die plas chocomel op de vloer terecht is gekomen, ook al is er inmiddels wel al uitgebreid doorheen gerolschaatst. Wat als ze haar man niet was tegengekomen? Wat als ze geen kinderen hadden gekregen? Wat als ze haar droom om te zingen wel had nagejaagd? Wat als...
Een hoop glitters in de kast, maar de glamour is zeer ver te zoeken.
Regie Brigitte Odett Tekst Sylvia Witteman
Piano Toon Bierman Foto's Isabeau Bosscher
Avondconcert Muziektheater Klassiek
Het klassieke verhaal van Die Zauberflöte, maar dan in een íets ander jasje gegoten... Hou u goed vast, want de vliegtuigen komen laag over. Zal de liefde ondanks alle kwaad en duisternis haar weg weten te vinden?
Piano Toon Bierman
Afstudeervoorstelling Muziektheater Klassiek
In de voorstelling Jullie zijn zelf gek zien we een vrouw die zich in grote mate verwondert over het leven. Ze is moeder en dus altijd op zoek naar een balans tussen werk en gezin, wordt volledig overspoeld door de hectiek van de wereld om haar heen en doet ondertussen hard haar best om haar verstand niet volledig te verliezen. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, bevindt ze zich ook nog eens te midden van een grote renovatie in huis, met alle chaos van dien. Ze geeft dan ook fel af op haar echtgenoot, omdat hij ‘zo nodig moest verbouwen’, en anders geeft ze haar kinderen of haar oude vader wel de schuld. Gelukkig biedt een glaasje alcohol, of in geval van nood een hele fles, vaak wel verlichting. Tirades over geluidsoverlast en geldgebrek worden in rap tempo afgewisseld met tot het publiek gerichte verhalen over bijvoorbeeld de wondere wereld der bouwmarkten en de geheimen van het internet. De gesproken teksten worden op hun beurt weer afgewisseld met klassieke aria’s en liederen, zoals Ah! fuggi il traditor uit Mozarts’s Don Giovanni en Ah! je ris de me voir, oftewel The Jewel Song, uit Gounod’s Faust. In de aria’s en liederen uit ze haar emoties en frustraties, probeert ze meer grip te krijgen op wat er nu dan ook weer mis is gegaan, en verliest ze zich volledig in dagdromen over bijvoorbeeld die ene knappe bouwvakker die in haar huis aan het werk is. In de voorstelling wordt het publiek meegenomen op een persoonlijke reis langs heel gewone, dagelijkse zaken en wordt een openhartig beeld gegeven van hoe ongewoon en ingewikkeld deze dingen eigenlijk kunnen zijn.
Regie Brigitte Odett Piano Michiel Ballhaus
Tekst Sylvia Witteman Foto's Alyssa Schrauwen